הון אנושי
מנהלי עסקים מבינים שההצלחה של העסק שלהם תלויה בהון האנושי שהם העובדים. כאשר יש עובדים מסורים, בעלי מוטיבציה ותחושת שייכות לעסק יש סיכוי גבוה שהם יעניקו לעסק את המעטפת הנחוצה לו. אך לא אחת יש גם מצבים שבהם העובדים אינם מבצעים כראוי את עבודתם, עקב חוסר ידע או חוסר מקצועיות ולכן מנהלי העסקים שוקלים לבצע ריענון על ידי פיטוריו של עובד מסוים מתוך הון אנושי קיים וקליטת עובד חדש.
פיטורים זו מציאות יום יומית שאנחנו לא יכולים להתעלם ממנה. לפעמים זה בגלל צמצומים, לפעמים זה קשור לביצועים או בגלל התנהלות לא נכונה. ללא קשר לסיבה, המעסיקים מחויבים לפעול על פי חוק ולבצע שימוע לפני פיטורים . המטרה היא מצד אחד להשמיע לעובד את הטענות על אופן ההתנהלות שלו ומצד שני לשמוע את מה שיש לו לומר בנושא זה. לאחר מכן מנהל העסק ישקול אם לפטר אותו או לתת לו הזדמנות שנייה.
שימור של הון אנושי
התנהלות נכונה עם הון אנושי בכל חברה היא לא רק שמירה על זכויות העובדים, אלא גם יצירת ערוצי תקשורת פתוחים במקום העבודה, עידוד דיאלוג ושמירה על כבודו של הפרט. במקרה של פיטורים זו הזדמנות שניתנת לעובד לפני קבלת החלטה סופית על סיום העבודה. זוהי פלטפורמה לעובדים להציג את הצד שלהם, להבהיר אי הבנות או לשתף מידע רלוונטי שעשוי להשפיע על ההחלטה.
הליך זה מאפשר למעסיקים לקבל החלטות מושכלות יותר, אם לדוגמה הוא ירצה לפטר עובד יוצא דופן בגלל תקלה, שימוע יכול להבהיר את הבלבול ולחסוך לשני הצדדים מתח וטרחה רבה. זה גם משפר את המוניטין של החברה כמעסיק הוגן, מה שהופך אותה לאטרקטיבית יותר עבור עובדים עתידיים.
ניהול השימוע
מדובר בטיפוח תרבות עבודה שמעריכה תקשורת, מכבדת את קולו של כל חבר צוות ומקדמת הבנה ואמפתיה. המטרה היא לא להעלים עין ממצבים קשים, אלא להכיר בהם ולפתור אותם בנחישות, בחמלה ובדיאלוג פתוח.
לדוגמה מקרה שבו עובד חרוץ מצא את עצמו פתאום לא מתפקד כמו בעבר בעבודתו. במקום שהמעביד ימסור לו מכתב פיטורים באופן מידי, המעסיק ארגן שימוע. מסתבר שהעובד התמודד עם כמה בעיות אישיות שהשפיעו זמנית על הביצועים שלו. המנהל שלו, שהבין זאת, הציע לו תמיכה במקום פיטורים. התוצאה של מהלך זה הייתה שלא רק שמקום העבודה נהנה מהון אנושי של עובד מיומן, אלא גם התחזק הקשר והאמון בין העובד והחברה.
התנהלות תקינה במקומות העבודה
השימוע הוא צעד חשוב בהענקת מעטפת מכובדת לכל עובד ללא קשר לתפקידו או למעמדו . לכן המעסיק אמור להקשיב היטב לעובד ולהבין כל מקרה לגופו, ורק לאחר מכן לקבל החלטה אם הוא מעונין שהון אנושי זה יישאר לעבוד או שהוא יפטר אותו.